25 oktober 2007

Waarom Blackboard zuigt?

Jason Fried [via Daring Fireball]:

"The people who buy enterprise software aren’t the people who use enterprise software. That’s where the disconnect begins. And it pulls and pulls and pulls until the user experience is split from the buying experience so severely that the software vendors are building for the buyers, not the users. The experience takes a back seat to the feature list, future promises, and buzz words."

Je kunt Blackboard [of welke ELO dan ook?] invullen voor Enterprise Software.

Het volgende fenomeen is volgens mij symptomatisch. Er bestaat in Nederland een Blackboard Gebruikersgroep. Zie bijvoorbeeld dit bericht, en dit. Bij dat laatste bericht had ik een kommentaar achtergelaten:

Gebruikersbijeenkomst = bijeenkomst van de doelgroep -> Doelgroep: Blackboard ondersteuners en (Functioneel)beheerders.
Ik krijg toch een ander beeld voor ogen op het moment dat blackboard-gebruikers worden aangesproken. Ik zie dan heel veel studenten, en ook docenten. Dus niet in de eerste plaats ondersteuners en beheerders. Zeker last van een distorted reality. Maar van wie is dat reality distortion field dan afkomstig?

Patrick reageerde daarop met:

"Er waren in Nederland 2 landelijke gebruikersgroepen voor Blackboard: 1 voor eindgebruikers en 1 voor ondersteuners. Alleen de laatste groep bestaat nog, vandaar."

Waarop mijn reaktie was:

En hoe zou dat komen? De ondersteuners hebben een gevestigd belang [banen, etc.] in het gecontinueerde gebruik van Bb aan instellingen van hoger onderwijs.
Een vergelijkbaar belang is voor docenten en studenten veel onduidelijker. Leer ik beter door gebruik van Bb? Onderwijs ik beter en efficienter door gebruik van Bb?
Leer ik zoveel beter door Bb dat het verlies van die faciliteit een ernstige belemmering wordt voor mijn studievoortgang? Dan is het duidelijk in mijn belang dat ik tijd investeer in het landelijk bundelen van krachten voor behoud van Bb.
Idem voor docenten. Maar het is duidelijk dat eventuele belangen van studenten en docenten in gecontinueerd gebruik van Bb een minder direct, meer afgeleid karakter hebben dan het duidelijke direkte belang van Bb-ondersteuners.
Een afgeleide interessante vraag wordt dan of Bb-ondersteuners belang hebben bij effectueren van een onderwijskundig student/docent belang in Bb, en het effectief mobiliseren van dat belang. Als dat niet gebeurd gaat de techniek steeds meer bepalen wat er digitaal in het onderwijs gebeurt, ipv dat het onderwijsveld aan de techniek vertelt wat er echt nodig is.

En daar sta ik nog steeds achter. En misschien gaat de zaak nog wel eens schuiven. Lees een zinsnede uit de aankondiging van de SURF onderwijsdagen 2007:

"Wat vragen studenten en docenten van het onderwijs en hoe kan ICT hieraan bijdragen?"

Zouden ze dat dit jaar echt aan studenten en docenten gaan vragen? In het programma kan ik maar nauwelijks sporen van deze kentering ontdekken.

Update 26/10:

Michael Feldstein: Blackboard zuigt niet alleen - ze hebben ook heel wat vuile was te verbergen...

Posted by Rino Zandee at 25 oktober 2007 11:24     Share/Save/Bookmark

Trackback Pings

TrackBack URL for this entry:
http://www.mzandee.net/cgi-bin/MT/mt-tb.cgi/546

Comments

Hi Rino,
Ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Maar dan ben ik ook benieuwd naar jouw eigen ervaringen met blogs in het onderwijs. Je blogt al een hele tijd en bent al een hele tijd bezig met rss feeds van je blog in Blackboard, daarnaast was je bezig met Google groups, etc.
Ik heb weleens begrepen dat jouw studenten ook nog steeds het liefst pen en papier gebruiken.

Dus, steek je hand eens in eigen boezem? Wat voor meerwaarde hebben jouw ICT inspanningen eigenlijk? Zou het onderwijs instorten als er niet meer geblogd, gechat, getwitterd, online gediscussieerd werd?

Ik ben zelf bezig een onderzoek op te zetten (op persoonlijke titel) over het effect van pod (en vod)casting in het onderwijs. Ook ik heb behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde cijfers: wordt het onderwijs en de student / docent er nu beter van?

Posted by: Harriet at 7 november 2007 14:10

Een weblog als reflectie medium - daar lokt dit kommentaar wel toe uit...
Je stelt een aantal zaken aan de orde, ook dingen waar ik het in mijn post niet over heb, zoals 'meerwaarde van ICT inspanningen'. Ik probeer even puntsgewijs te reageren:

1. Een weblog is me nooit opgedrongen. Eerder andersom: misschien heb ik door mijn gedram in de groep van blackboardcoordinatoren anderen wel een weblog opgedrongen ;-)
Ik had lang voordat weblogs hun intrede deden al een gewone webstek, die ik ook voor mijn onderwijs gebruikte [zie mijn onderwijspagina: algoritmiek voorbeeld]. Ook zelf voor gekozen, en niet opgedrongen gekregen.
De reden om er een weblog bij te nemen ligt ook in het persoonlijk gebruiksgemak [= persoonlijke meerwaarde]. Niet meer alle pagina's handmatig in html coderen, maar templates gebruiken, en gewone tekst intypen in je eigen editor die dat weer automatisch in het invoervenster van het blog dumpt [handig, die 'Its all text' extensie van Firefox].
Meerwaarde? I'm in [total] control

2. Ik ben zelf, als lid van de in 1997 gestarte CoBiol-groep [computer ondersteund biologie onderwijs Leiden], schuldig aan het opdringen van een ELO aan anderen [collega's]. Wij hebben toen ons deel van de zg Ritzen gelden besteed aan het kopen van een TopClass licentie en het aanstellen van de daarbij behorende ondersteuning. Na twee/drie jaar werd TopClass te duur, en zijn we aangeschoven bij [het ooit op een vergelijkbare ad hoc basis door het ICLON geintroduceerde, toen nog op een Delftse licentie en server draaiende] Blackboard.
Minderwaarde: Spinning out of [any] control

3. Studenten heb ik nooit een blog opgedrongen. Wel gesuggereerd en voorgedaan dat het ook voor hen een handig stuk gereedschap zou kunnen zijn. Maar het is me [nog] niet gelukt om die boodschap succesvol over het voetlicht te brengen. Ook door de kommentaar optie in mijn onderwijsblogs hebben ze zich, gelet op het minimale gebruik, nooit erg aangesproken gevoeld. Net zo min als door het discussie-platform in Blackboard, trouwens. Het begrip meerwaarde wordt door studenten geinterpreteerd als: 'hoeveel punten levert het op als ik me die inspanning getroost?' en niet als [slecht te meten] kwaliteitswinst in het proces van het verwerven van kennis en vaardigheden.
Pen en Papier? Nee, dat gebruiken ze zo te zien ook niet veel meer. Wel veel simultaan MSN'en tijdens het maken van de werkgroepopdrachten, of japanse anime strips kijken...

4. Als ik het web [het web dus, niet de ELO] niet meer zou gebruiken bij mijn onderwijs dan stort er wel wat in. Het is namelijk het web, of anders helemaal niet... Maar of HET onderwijs instort zonder blogs, twitter, chat, you name it , nee, dat denk ik niet.

5. quote: "Ook ik heb behoefte aan wetenschappelijk onderbouwde cijfers: wordt het onderwijs en de student / docent er nu beter van?"
Hoe wil je dat in hemelsnaam cijfermatig onderbouwen? Hoe kom je aan die getallen. Hoe kom je aan een nul-meting? Wat is beter? Hoe meet je dat?

6. Ik hoef niks te meten. Ik vind een weblog gewoon een lekker [makkelijk, snel, mooi, etc] medium. En als ik het lekker vind dat heb ik er ook plezier in om het te gebruiken. En op de een of andere manier straalt dat denk ik af.
Wat ik bijvoorbeeld ook zo'n fantastisch stukje gereedschap vind is VoodooPad. Ik maak er mijn syllabi [Inleiding Programmeren, Statistiek] mee. Hoofdstukjes als wiki pagina's, geschreven in een rtf editor, ge-exporteerd naar het web in een template naar keuze. Prachtig, snel, en makkelijk te onderhouden. Total Control! De ELO is alleen nog maar portal, een raamwerk wat toegang geeft, een venster wat uitzicht biedt op pagina's die ook buiten de ELO een zelfstandig bestaan leiden en waar je als docent volledige controle hebt over vorm, inhoud, en beschikbaarheid.

Posted by: Rino Zandee at 7 november 2007 15:54

Helemaal vergeten: vodcast/podcast/screencast...
Zou graag willen. Zie vorige posts. Maar ik kom er niet toe. Moet er eens echt voor gaan zitten, en me opnieuw laten inspireren door de mooie voorbeelden

Posted by: Rino Zandee at 7 november 2007 16:03

Post a comment




Remember Me?

(you may use HTML tags for style)