24 augustus 2009

"Standaardisatie van content"

Kent u die uitdrukking? Ik niet. En ik heb dominee Gremdaat er ook nog niet over gehoord. Totdat ik gisteren bij Willem van Valkenburg en op het weblog van de Blackboard Gebruikersgroep de aankondiging van hun bijeenkomst van 29 september las met het bijbehorende programma en thema: Standaardisatie van content.

Er wordt verder geen enkele uitleg gegeven. Misschien wel logisch - dan moet je de 29e maar naar Heerlen komen. Voor degenen die niet zolang kunnen wachten brengt Google verlichting. Ik word op het spoor gezet van de handleiding bij de cursus Geschiedenis en Theorie van de Nieuwe Media en de samenvatting van een bijbehorend boek. Tijd voor een citaat:

"Productie en distributie van new media worden gedecentraliseerd en geïndividualiseerd, is de gedachte. Traditionele massa media zijn gedecentraliseerd en de content wordt geproduceerd in kapitaal krachtige locaties. Consumptie wordt hier gekenmerkt door uniformiteit. Traditionele massa media worden dus gekenmerkt door standaardisatie van content, distributie en het productie proces. Zo is er een mogelijkheid om de controle en regulatie van media systemen te houden. En is er een duidelijk onderscheid tussen consumenten en producenten.

De italics zijn door mij gezet, en verder moet er denk ik staan dat de traditionele massa media, i.t.t. de nieuwe, zijn gecentraliseerd (en niet gedecentraliseerd, zoals de nieuwe).

Waarom zou je nou in Blackboard aan Standaardisatie van content willen gaan doen? Daarmee wordt Bb toch, gelet op het bovenstaande, definitief old school? Daar wil je toch niet bij horen? Stel je voor: een ELO die wordt gerekend tot de 'oude media'.

Op welk probleem is Standaardisatie van content eigenlijk een antwoord? Welke gebruikers roepen er 'Als we nu niet onmiddelijk aan Standaardisatie van content gaan doen, dan gaat het echt helemaal fout met onze ELO'. Om het even scherp te stellen: In die gebruikersgroep zitten dus niet wat ik de 'echte' gebruikers noem [Die zijn namelijk 'uitgestorven' - lees Waarom Blackboard zuigt]. 'Echte' gebruikers zijn m.i. de inhoudelijke gebruikers van Bb, d.w.z. de docenten die dit stuk gereedschap, al dan niet gedwongen, gebruiken ter ondersteuning van het onderwijs wat door hen wordt gegeven. De leden van de Bb-gebruikersgroep zijn echter nagenoeg allemaal IT'ers, ondersteuners, beheerders, etc, die van hun bazen de opdracht hebben om een ELO, in dit geval Blackboard, in de lucht te houden en het gebruik ervan te ondersteunen en anderszins te managen. Het is deze laatste groep van gebruikers die blijkbaar Standaardisatie van content als een oplossing van een probleem zien. Onder de 'echte' gebruikers ben ik namelijk nog geen collega tegengekomen die zei: "Weet je wat ik nou zo mis in Blackboard? Standaardisatie van content! Daar zou ik echt mee geholpen zijn."

Zoals het citaat zegt: het gaat om controle en regulatie. Standaardisatie van de distributie van de media en het productieproces is al bereikt. In Bb is het onderscheid tussen studenten als onderwijsconsumenten en docenten als onderwijsproducenten hard gecodeerd. De laatste nog ontbrekende schakel is de Standaardisatie van content. We kunnen straks met lede ogen aanzien hoe dat begrip als regulerend keurslijf gestalte krijgt. Noem me maar achterdochtig en argwanend, maar ik vind het een hoog 1984 gehalte hebben.

Het thema van deze bijeenkomst laat zich trouwens ook nog in een ander perspectief lezen. Als onderwijs aan de universiteit een commodity moet worden wat je (internationaal) kunt vermarkten, dan ontkom je niet aan Standaardisatie van content. Zie Hans Radder - Hoe herwin je 'de ziel van de wetenschap'? - Academische Boekengids 75 (2009) en Chris Lorenz over Universiteit, markt en management in If you’re so smart, why aren’t you rich?

En dan is er nog dit, de analogie met Hans Achterhuis' Markt van Welzijn en Geluk:

"De docent als afhankelijke, resp afhankelijk gemaakte cliënt, verslaafd [gemaakt] aan onderwijs-technologie, vervolgens behept met een chronische hulpvraag, en geholpen door een nagenoeg autonoom uitdijende ICT-welzijn organisatie."

Posted by Rino Zandee at 24 augustus 2009 20:24     Share/Save/Bookmark

Comments

Hoi Rino,

het doel van standaardisatie van content is vooral gericht op het kunnen uitwisselen van content tussen verschillende docenten. Het gaat hier dan niet om een powerpoint, maar om echte leerobjecten. Dus lesstof met (oefen)opgaven en voorbeelden (bij voorkeur voorzien van rich media).

Concreet voorbeeld: een Leidse docent heeft een mooie content geplaatst in de Leidse Blackboard omgeving. Nu geeft deze docent ook college op een andere universiteit waar ze Sakai gebruiken. Hij wil zijn materiaal ook daarin kunnen gebruiken, zonder dat hij allerlei ingewikkelde handelingen moet verrichten. Standaardisatie van content kan hem hierbij helpen.

met vriendelijke groet,

Willem
ps. je bent van harte welkom om naar de bijeenkomst in Heerlen te komen.

Posted by: Willem van Valkenburg at 25 augustus 2009 8:48

Dat zou ik geen standaardisatie van content, dwz de inhoud, willen noemen, maar standaardisatie van de transportvorm van de inhoud, dus de manier waarop de inhoud verpakt moet worden om succesvol te kunnen worden geimporteerd en ingebed in een andere omgeving (Bb vs Sakai). De inhoud op zich blijft gedurende deze operatie onaangetast.

Posted by: MZ at 25 augustus 2009 11:41

Post a comment




Remember Me?

(you may use HTML tags for style)