20 juni 2011

Het Filosofisch Kwintet en Facebook

Ik moet even mijn ergernis kwijt over de (eerste) uitzending gisteren van het Filosofisch Kwintet en de bijbehorende webstek.

Filosofischkwintet

Om die ergernis van enige context te voorzien verwijs ik naar twee krantenartikelen; een in de NRC-Next, en een in de Guardian.

Hier is een relevant citaat uit het artikel in de Guardian van gisteren:

"Suppose, for a moment, that BBC News started to use "Dyson" instead of "vacuum cleaner" in its reports of dust-mite infestations, or "Bollinger" instead of "champagne" in its coverage of the drinks industry. We'd be outraged. Yet that is effectively what we are thoughtlessly doing when it comes to dealing with phenomena like social networking: taking the dominant commercial brand and pretending that it's generic.
What's going on, in other words, is that our media are treating Twitter and Facebook as if they were public utilities, like the open web."

Dat is precies wat er gebeurt op de webstek van het Filosofisch Kwintet. Er is geen mogelijkheid tot het geven van kommentaar anders dan door een reaktie te plaatsen in Facebook. Sterker nog, het lijkt wel alsof de uitzendingen gesponsord worden door Facebook. De bezoeker wordt als het ware gedwongen gegijzeld te worden door deze foute club. Dat gebeurt niet alleen op de webstek - tijdens de uitzending liep er geregeld een banner door het beeld met de oproep: "Denk met ons mee op Facebook en Twitter".

Het artikel in de NRC-Next van vandaag is van de hand van Arnold Roosendaal en heeft de veelzeggende titel "Facebook weet precies wie je bent, en waar je bent geweest". Arnold Roosendaal ontdekte vorig jaar dat de Like-knop van Facebook met behulp van cookies het surfgedrag van internetgebruikers volgt. Dat volgen van het surfgedrag is ook mogelijk zonder dat er op de Like-knop wordt geklikt. De bezoeker hoeft zelfs geen Facebook account te hebben om gevolgd te kunnen worden. Voeg dat bij de recent ingebouwde optie voor gezichtsherkenning in op Facebook geplaatste foto's, de verplichting om je echte naam te gebruiken als je een account bij Facebook aanmaakt, het feit dat er om verificatie wordt gevraagd bij inloggen via een afwijkend IP-adres en je vraagt je af welke opties er nog ontbreken in de gereedschapkist van big brother om de privacy van zijn leden en hun bezoekers nog verder uit te hollen.

De gotspe zit'm in de footer van de webstek van Het Filosofisch Kwintet. In de footer staat het logo van de omroep Human, met daarin de kreet: "durf te denken". De eerste uitzending ging over veilgheid, een begrip wat volgens velen nauw gekoppeld is aan privacy. Maar blijkbaar is die link bij Human nog niet gelegd. Moeten ze toch eens over gaan nadenken.

Overigens vond ik de uitzending inhoudelijk erg goed. Veel te goed om slaafs uit te leveren aan bedenkelijke spelers in het veld van de sociale media.

Update: 22-06-2011

Waarom Facebook nog meer niet deugt...

Posted by Rino Zandee at 20 juni 2011 15:36     Share/Save/Bookmark

Comments

Post a comment




Remember Me?

(you may use HTML tags for style)